“Mediteer twintig minuten per dag. Behalve als je drukt bent. Mediteer dan een uur.”
Dat zeggen de boeddhisten. We weten dit in de praktijk van de drukke Westerse wereld meestal niet haalbaar is. Maar juist als je druk bent en misschien wel kampt met stress, is meditatie een heilzaam instrument om tot rust, bezinning en kalmering te komen. Wij zitten in drukke tijden minder lang per keer, maar verdelen onze sessies over meerdere korte zitjes per dag. Misschien ook iets voor jou?

De volgende 5 tips helpen je in ieder geval om tijdens topdrukte toch ruimte te scheppen om te mediteren, en je hoeft er in de meeste gevallen niet eens bij te gaan zitten! Tip: probeer tijdens de korte meditaties je lichaam (schouders!) zoveel mogelijk te ontspannen.

~ Ken je meditatiemomentjes
Tijdens het wachten bij de tandarts, in die eeuwige rij voor de kassa… In plaats van je te ergeren, mediteer je. Houd je ogen maar gewoon open. Je concentreert je alleen nog maar op je neusademhaling. Je ademt rustig in en uit door je neus. Om je focus wat meer te activeren richt je je blik op een bepaald punt of object, misschien is het wel de rug van degene die voor je staat. Aansluitend leg je zo meditatief mogelijk je boodschappen op de mand.

~ Ontspan je gezicht
Weinig tijd, maar sta je strak van de spanning? Het enige wat je voor je uit zegt (in jezelf) is: Ik ben licht en liefde. Herhaal zo lang als mogelijk is. Ontspan je gezicht tijdens dit moment van self-care.

~ Mediteer 20 seconden, zo vaak als je kunt
Je zult merken dat je in zelfs 20 seconden je malende brein eventjes stil zet en weer opgeladen verder kunt. Tijdens de twintig seconden meditatie sluit je je ogen. Ontspan. Je ademt een paar keer diep in en weer uit door neus. Dan adem je diep in en terwijl je uitademt maak je zolang als je kunt de klank OM. OOOOOMMMMMMMM! Dit doe je bij voorkeur hardop. Te hoogdrempelig, of geen geschikte locatie om dit te doen? OM dan zachtjes of in jezelf. Wij weten van lezers dat ze tijdens hun werk de 20 seconden meditatie doen tijdens hun toiletbezoekjes. De 20 seconden meditatie komt uitgebreid terug in ons boek Lichter leven.

~ Tel je zen
Op de fiets, in de auto, lopend naar de trein. Tem je gedachten door simpelweg te tellen. Begin met tot dertig tellen en voer dit op tot 100. Tel kwijt? Begin gewoon opnieuw!

~ Doe de Ra Ma Da Sa, Sa Say So Hung
Luister thuis, onderweg of misschien ook op je werk naar de helende klanken van de mantra Ra Ma Da Sa, Sa Say So Hung. Een hele mooie uitvoering van deze mantra komt van zangeres Snatam Kaur. Luister HIER.  Als je de melodie eenmaal tot je hebt genomen, neurie dan mee. Hardop of in jezelf. Je kunt dit ook doen tijdens alledaagse activiteiten, van douchen tot de vaatwasser inruimen of bijvoorbeeld tijdens je dagelijkse fietstochtje.
Meer over Ra Ma Da Sa, Sa Say So Hung lees je hier op ons BLOG. Liever een andere mantra? Up to you!

In ons boek Mediteren met je ogen open leggen we je uitgebreid uit wat meditatie met je doet, hoe je het doet en ook op welke wijze je tijdens netelige situaties met je ogen open kunt mediteren. Maak nu kans op een van de 3 gratis, gesigneerde exemplaren! Ga naar @lightstylecreations op Instagram en zoek onderstaande foto op voor de uitleg. Wil je ons meditatieboek liever gelijk bestellen? Tot 1 maart 2018 betaal je geen verzendkosten bij aankoop van Mediteren met je ogen open via onze webshop.