Heb je tegenwoordig ook zo’n last van zogeheten ‘computerogen’? Je weet wel: branderige ogen, wazig zicht en aanhoudende vermoeidheid. Maar ja, het is een veelgehoorde klacht sinds een groot deel van ons leven wordt ingevuld met het staren naar schermen. We houden de ogen dan namelijke langer open, zonder te knipperen. En, wist je dat het kijken op een iPhone of Ipad ook nog eens de oogspanning verhoogt. Onderstaand 5 oogyoga-oefeningen die wij met plezier doen en daarom graag met je delen! Ze zorgen ervoor dat je je ogen goed doorbloed en vochtig houdt én ontspannen! De toegift? Minder kans op rimpels.

In de middle of nowhere
Als je rustig in en uit geademd hebt, hou je hoofd stil en kijk je drie tellen omhoog en drie tellen naar beneden. Sluit je ogen. Open ze en kijk nu drie tellen naar rechts en drie tellen naar links. Weer sluit je de ogen. Nu kijk je drie tellen naar linksboven diagonaal en vervolgens drie tellen rechtsonder. Neem wat rust door de ogen te sluiten. Doe deze oefening drie keer, waarna je opnieuw de ogen sluit, maar nu misschien wat langer. Je kunt tijdens deze oefening de intentie nemen dat je licht en goed zicht naar je ogen stuurt.

Dicht, open, dicht, open
Vooraf: kies eens voor een heerlijk ontspanningsmuziekje op de achtergrond; een mantra, het geluid van een waterval of de zee. Misschien zet je de timer op een minuut, want dat is de duur van deze oefening. Ready? Je gaat een minuut lang knipperen. Knipper met de ogen zoals je niet eerder hebt gedaan. Hoe je knippert maakt niet uit. Met een oog om en om of met allebei; zolang je blijft knipperen is alles goed. Dit knipperen is een ontspannende massage voor je ogen. Na afloop blijf je ook een minuut met gesloten ogen zitten.

Zo ver je kunt kijken, nee verder…
Het liefste doen wij deze oefening aan zee of op de hei of in het bos. Met je ogen vind je een punt in de verte. Nog verder…nog verder. Daar laat je ze rusten. Voila, dat is het. Zo geef je je ogen de kans om bij te tanken.

Draaien en draaien
Als je een deadline hebt tik je vaak wezenloos urenlang door. Bouw eens één korte pauze in: keer je nu van het scherm af en cirkel met ogen van boven, naar rechts, naar beneden, dan naar links en naar boven. Doe dit langzaam en rustig. Drie keer voor elke kant. Je begint met rechts. Na afloop sluit je even de ogen.

Savasana voor de ogen
Je kunt een druppeltje ogentroost van A. Vogel in de ogen doen om ze eventueel te bevochtigen. Knipper een paar keer. Leg vervolgens een slaapmasker gevuld met lavendel op de ogen voordat je een uiltje gaat knappen. Wedden dat je met een ‘nieuwe’ blik wakker wordt?

In Yoga Magazine #2 2018 vind je het artikel van Fidessa Docters van Leeuwen over Oogoefeningen i.s.m. A. Vogel. In dit blog een aangepaste versie van die tekst.