Regelmatig krijgen we vragen van lezers over individuele slaapproblemen. Als we de mailtjes naast elkaar leggen, blijkt er toch een behoorlijke overlap te zijn en sommige slaapongemakken vaak zelfs universeel. Onderstaand geven we je alvast enkele tips bij moeilijk inslapen en bij lastig doorslapen. Allemaal adviezen die je gemakkelijk zelf kunt toepassen. Laat je het ons weten hoe het vervolgens met jouw slaappatroon gaat?

Je slaapt moeilijk in? Enkele tips:

∞ Ga bij jezelf na of je op dit moment last hebt van stress en spanning? Heb je pas een dierbare verloren? Ook rouw kan zich op een diepere laag in je lichaam vastzetten en zo voor moeilijk inslapen zorgen. Evenals ziekte. Als je deze spanning en emoties bij jezelf onderkent dan ben je al een stap verder. Wil je aan een verandering werken? Dan kun je ons mailen en vijf coachsessies bij ons boeken, zodat je persoonlijk door ons begeleid wordt.
∞ Drink na 14.00 uur ’s middags geen koffie meer (cafeïne werkt namelijk urenlang door) en ben voorzichtig met alcohol. Snoep en lekkers en ander koolhydraatrijk voedsel eten vlak voordat je naar bed gaat helpt ook niet mee bij lekker inslapen. Je spijsvertering houdt je dan uit je slaap. Spreek met jezelf af dat je na 19.00 uur ’s avonds niets meer eet.
∞ Een logische, maar we noemen ‘m toch even, geen compu’s en tv’s meer aan – twee uur – voordat je gaat slapen.
∞ Zet een kop kruidenthee en zit in stilte met jezelf. Op die manier sluit je de dag af en maak je je op voor de nacht.
∞ Ga op een vaste tijd naar bed, je doet je best je hier aan te houden.
∞ Doe de ontspanningsoefeningen uit ons boek Slaapyoga, of luister naar de verkorte oefening (via de link in het boek).

Je wordt middenin de nacht wakker en vindt het lastig om door te slapen? Dit kun je eraan doen:

∞ Check of je in de overgang bent, als je tenminste een vrouw bent. Ook de periode voor de overgang – ook al menstrueer je dan nog regelmatig – kan voor doorslaapproblemen zorgen. De dokter prikt eenvoudigweg je bloed en je weet gelijk hoe je er hormonaal voor staat. De volgende stap is dan dit te gaan accepteren en je er aan over te geven met behulp van de natuur en voeding en rust. Vraag je homeopaat naar ondersteunde supplementen.
∞ Zorg overdag voor voldoende lichamelijke inspanning. Dagelijks een half uur tot een uur wandelen in de frisse buitenlucht doet wonderen voor je hele gestel en ook je lichaam en je geest. Hoe meer je overdag in balans bent, hoe meer kans je maakt dat je de nacht fijn doorslaapt.
∞ Als je om 04.00 uur wakker wordt dan blijf je allereerst rustig. Er is niets aan de hand. Je gaat op je rug liggen, je benen iets uiteen gevallen, je armen langs je lichaam, handpalmen naar boven en je volgt je ademhaling, in en uit door je neus. Wat overigens ook helpt, is helemaal niet op de klok kijken als je wakker wordt zonder dat er buiten al vogeltjes fluiten. Weten hoe laat het is, zorgt vaak voor extra onrust.
∞ Merk je dat je onrust toch te groot is? Ga er even uit. Drink wat, een slok thee of water – weinig, want je hebt geen zin om straks weer voor een plas eruit te moeten. Geen social media checken, geen telefoon. Alleen eruit, even zitten met jezelf en hop er weer in. Ik, Fidessa, heb nog een trucje. Als ik naakt in bed lig dan doe ik juist wat aan, sokken of een shirt ofzo, en als ik met dikke lagen in bed lig dan trek ik juist iets uit. Hiermee maak ik aan mijn onderbewustzijn duidelijk dat ik opnieuw aan de nacht ga beginnen en dat ik heerlijk ga slapen.
∞ En: kies voor meer ontspanning overdag. In onze boeken vind je talloze manieren om rust in je leven te integreren.
∞ Oja, het is slim om zowel de tips voor inslapen als voor middenin de nacht wakker worden op te volgen. De een draagt namelijk bij aan de ander. Ze versterken elkaar!